Miért olyan egészségesek a keserű anyagok?

A keserű anyagok az egyik legjobb szakértői az emésztésünknek.

Mely élelmiszerek különösen gazdagok benne, és mikor ajánlott keserűcseppeket és hasonlókat fogyasztani?

Andreas Hammering és Pia Merck gyógyszerész segítenünk nekünk a válasz megtalálásában.

 

Andreas Hammering

Háziorvos és természetgyógyász a "Gut, Besser, Bitter" című könyv szerzője.

Az elmúlt hónapokban a keserű ízű ételek, például rukkola, articsóka és hasonlók egyre gyakrabban kerültek bevásárlókosarainkba. Bebizonyosodott ugyanis, hogy rengeteg keserű anyagot tartalmaznak, amelyek pozitív hatással vannak egészségünkre - különösen a belekre és az immunrendszerre. Sok élelmiszerben azonban az egészséges anyagokat nagyrészt kitermelték. Jó alternatíva ezért a keserű cseppek, ami beszerezhető nálunk a patikákban. De mire kell odafigyelni kiválasztásukkor? Milyen panaszokon segítenek a keserű anyagok? Mikor és hogyan érdemes bevenni őket? Milyen ételeket ajánlhatunk, amelyek még rengeteg keserű anyagot tartalmaznak? A háziorvos és természetgyógyász Andreas Hammering minden kérdésre válaszol egy interjúban:

Miért olyan ritka a keserű íz az ételeinkben?

Élelmiszereinkben korábban a keserű ízek is jelen voltak: a gabonafélék és a zöldségek sokkal nagyobb mennyiségben és változatban tartalmaztak keserű anyagot. Ezeket azonban az idők során nagyrészt kitermelték. Gazdasági okokból csak gyorsan növekvő növényeket akartak. Ha a növények túl gyorsan nőnek, nem tudják kivonni az összes alapvető tápanyagot a talajból, és több vizet tartalmaznak. Keserű ételeink már nem olyan keserűek, mint régen – ráadásul egészségesebbek is.

Miért nem ízlik nekünk még ez a finom keserű íz sem?

Valójában a növényekben lévő keserű anyagok biztosítják a túlélésüket. A keserű íz megvédi őket attól, hogy megegyék őket. Nemcsak állatokon, hanem embereken is működik - csak nálunk van más pozitív tulajdonsága is.

Mit jelent ez pontosan?

Az a tény, hogy kerüljük a keserű ételeket, összefügg evolúciós programozásunkkal: az édes íz a kalóriadús ételeket jelezte őseinknek, a "savanyú" az éretlen gyümölcsöket, a "keserű" pedig a méreganyagokra figyelmeztetett, amelyeket a növények arra használnak, hogy megvédjék magukat ragadozóiktól. A nyelv szinte teljes felülete keserű érzékelőkkel van felszerelve. Ezért érezzük olyan intenzíven a keserű ízt, mert figyelmeztet minket. De ugyanez vonatkozik a keserű anyagokra is: a méreg a mennyiségtől függ, vagyis a jóból csak keveset fogyassz. De keserű ételek helyett inkább édességet eszünk. Tanulmányokból tudjuk, hogy a cukor függőséget okozhat. Annyira hozzászoktunk az édességekhez, hogy már nem szeretjük a keserű ízt. Amikor újra és újra megérezzük a keserű ízt, akkor a szervezetünk megtanulja, hogy nem minden, ami enyhén keserű, mérgező.

De vágyunk is titokban az ízére?

Igen, továbbra is szükség van a „keserűre”, mert korábban sok létfontosságú élelmiszer, mint például a gabonafélék és a saláta tartalmazott keserű anyagokat. A keserű ízt azonban manapság már nem a fűszernövényektől, zöldségektől kapjuk, hanem elsősorban a kávéból. Megtanultuk szeretni a kávét – gyakran cukorral és tejjel édesítve. Megtanultuk elkerülni a többi keserű anyagot.

De miért együnk keserű retket, ha egyáltalán nem szeretjük?

Mert hihetetlenül egészséges! Azok, akik keserű anyagokat esznek, jobb immunrendszerrel rendelkeznek. A keserű anyagok serkentik az emésztőszerveket, azaz a májat, az epét, a hasnyálmirigyet, valamint a vastag- és vékonybelet. A szív- és érrendszert is védik.

Hogy működik ez pontosan?

Amikor keserű anyagokat fogyasztunk az ételekben, azok íze reflexingereket vált ki a száj nyálmirigyein. A Westminsteri Egyetem tanulmánya kimutatta, hogy a keserű anyagok serkentik a nyálkiválasztást és a gyomornedv képződését. Ez növeli az emésztőenzimek termelését. Ezen enzimek fokozott szintézise miatt a szervezet jobban fel tudja venni a fontos vitaminokat és ásványi anyagokat, például a kalciumot.

Tehát elsősorban a belek profitálnak a keserű anyagokból?

Nemcsak, hanem a T2R keserű íz receptorok szabályozzák a bélnyálkahártya immunitását és harcolnak a kórokozó baktériumok ellen. A kutatók azt is gyanítják, hogy a szivárgó bél szindróma megelőzhető keserű anyagok segítségével. Az orvosok a szindrómát a bél fokozott permeabilitásaként értelmezik. A tápanyagokon kívül a károsodott bélnyálkahártyán keresztül olyan nemkívánatos anyagok is bekerülnek a véráramba, mint a méreganyagok, kórokozók. A keserű anyagok erősítik a bélbarriert, és így pontosan ezt a folyamatot akadályozzák meg.

 

Kakukkfű

Összetevői felszabadítják a makacs váladékot a légutakból, enyhítik a köhögést és a megfázást.

 

Cickafark

Görcsoldó hatású, fejfájás, stressz és belső nyugtalanság esetén is segíthet.

 

Zsálya

Hasznos gyógymód köhögés és ínygyulladás ellen. Az illóolaj felveszi a harcot a kórokozókkal.

 

Menta

Az illatos gyógynövény enyhíti a görcsöket és elősegíti az epe elfolyását - enyhíti a gyomor-bélrendszeri panaszokat.

 

Kerek repkény

Serkenti a hólyag- és veseműködést, valamint az anyagcserét, gyulladáscsökkentő hatású.

 

Pitypang

A „gyomnövényként” számon tartott növény serkenti a vérkeringést, tisztító és méregtelenítő hatású.

 

Torma

Összetevői ellazíthatják a légzőizmokat – köhögés esetén ajánlott.

 

Körömvirág

A növény gyulladáscsökkentő hatású, rosszul gyógyuló sebekre használható.

 

Nyírfalevél

A levelekben található flavonoidok vizelethajtó hatásúak. Segítenek a hólyagfertőzéseken.

 

Istenfa

Keserű anyagai serkentik az emésztőnedvek termelődését, ezáltal javítják az emésztést.

 

 

“Jó tapasztalataim vannak velük”

Pia Merck (30) Aesculap Gyógyszertár, Rostock:

 

„Nagy örömmel ajánlom a keserű cseppeket, mert jó tapasztalataim vannak velük. Enyhe gyomorfájdalmak esetén serkentik a gyomornedvet. Ezenkívül elősegítik az emésztést és nagyon jótékony hatásúak. Ha a fájdalom azonban tartós és erős, azt javaslom, érdemes orvoshoz fordulni.

 

A keserű anyagok használata túlsúlyos emberek számára is ajánlott. Miért?

A keserű anyagok természetes „élelmiszer-gátlók”. Az étvágyat, különösen az édességek iránti étvágyat egészséges szintre csökkentik. Amikor felszívódnak a szervezetben, megnő a ghrelin emésztőhormon szintje. A Journal of Neurogastroenterology and Motility című folyóiratban megjelent tanulmány szerint a keserű anyagok segíthetnek abban, hogy hosszabb ideig jóllakottnak érezzük magunkat. Továbbá a keserű anyagokat tartalmazó élelmiszerek gyakran kevesebb kalóriát tartalmaznak, mint sok más élelmiszer.

Milyen betegségeken segíthetnek a keserű anyagok?

Emésztésünk legjobb eszközei. Ugyanakkor sok más panasz is enyhül ezzel együtt. Az immunrendszer kétharmada a bélben található. Ha javítjuk bélflóránkat, egyben erősítjük az egész immunrendszerünket. Sok páciens azt mondja, hogy a keserű cseppek bevétele után jobban érzi magát, több energiája van, és kevesebb fertőzést kap el.

Mitől van ez?

A keserű anyagok harmonizálják sav-bázis egyensúlyunkat. Ez akkor van egyensúlyban, ha vérünk pH-ja enyhén lúgos. A legtöbb élelmiszer, amelyet a szupermarketekben találunk, túlsavasítja szervezetünket. Az egészséges egyensúly helyreállításához lúgos anyagokra van szükségünk. A keserű anyagok arra késztetik a szervezetet, hogy bázisokat képezzen az emésztőrendszer lúgokra reagáló mirigyeinek stimulálásával. Ha ezek aktiválódnak, lúgos bélnedvet termelnek és emésztőenzimeket választanak ki. Ez segíthet a szervezetnek abban, hogy jobban ürítse ki a nap mint nap termelődő savakat. Különösen az anyagcsere-betegségek, mint a köszvény, a reuma, a cukorbetegség és az allergiák esetében, az ilyen savmentesítés döntően befolyásolhatja a gyógyulási folyamatot.

Másban is profitálhatunk az egészséges keserű anyagokból?

Igen, mert a keserű a pszichénknek is jót tesz! Mivel a legtöbb keserű étel prebiotikumokban is gazdag, a kutatók elmélete szerint a jótékony baktériumok növekedése a mikrobiomban a mentális egészséget is javíthatja. Az egészséges bélflóra egészséges pszichét is jelent. Számos tanulmányból tudjuk, hogy az agy és a bél neuronjai között nagyon szoros a kapcsolat. Ha hasznos baktériumokat használunk a belek számára, az pozitív hatással lehet a pszichénkre is.

Vannak jobb és rosszabb ételek a keserű anyagok tekintetében?

Valójában a mai keserű ételek túl kevés keserű anyagot tartalmaznak. Ezek a pszeudo-keserű növények gyakran nem elegendőek az egészséges hatáshoz. Azt javaslom, hogy az articsóka és édeskömény mellé időnként keserű koncentrátumokat vagy teát vegyünk be keserű fűszernövényekkel.

Hogyan és mikor iktassuk be étrendünkbe ezeket a keserűket?

A keserűanyagokat étkezés előtt javaslom bevenni. A keserűcseppeket étkezés előtt öt perccel kell bevenni. Ekkor a szervezet aktiválhatja az emésztési mechanizmusokat. Azt tanácsolom, hogy minden második nap együnk valami keserűt. Ha emésztési zavarok miatt keserűkúrát szeretne alkalmazni, akkor naponta kétszer vegyen be keserűt, összesen körülbelül három hónapig.

Melyik keserűfű a kedvence?

Nincs igazán kedvencem, mert keverékként fogyasztom, többek között pitypang, körömvirág és cickafark tinktúráival támasztom alá az egészségemet. Ez messze a leggyorsabb, legkényelmesebb és leghatékonyabb módja a keserű anyagok kiegyensúlyozott ízének befogadásához. A teakivonat nem olyan tartós, mint a sok, jó minőségű keserű növényből készült tinktúra, amelynek alkoholtartalma eléri az 50-60%-ot. A magas alkoholtartalomnak köszönhetően a keserű gyógynövényekből minden hatóanyagot és értékes illóolajat kivonnak. Természetesen egy csésze tea vagy egy finom ebéd articsókából, fehérrépából vagy paszternákból is pozitívan és nyugtatóan hat ránk, amit nem szabad lebecsülni. Sajnos sokan azonban már nem engedik meg magunknak ezt a kis szünetet a rohanó hétköznapok során.